Kopers van 18 tot 35 jaar betalen hoeven straks eenmalig geen overdrachtsbelasting meer te betalen. Dat maakt de aankoop van een woning voor hen een stuk goedkoper. Vanaf 1 april 2021 geldt aanvullend dat de woning niet duurder mag zijn dan € 400.000. Het is niet meer mogelijk om de aankoopkosten van een woning mee te financieren met je hypotheek. Hoeveel eigen geld heb je dan nog nodig als je een woning aankoopt? Houdt in ieder geval rekening met de volgende kostenposten:
1) Hypotheekadvies
Niet alle kosten die je maakt voor een hypotheekadvies zijn gelijk aan elkaar. Een onafhankelijke adviseur vergelijkt de rentes en de voorwaarden van de meeste hypotheek-aanbieders. Hierdoor betaal je wat meer dan bij de bank zelf. Maar doordat je meer keus hebt krijgt je vaak wel een lagere rente. Ook is het mogelijk dat je je hypotheek volledig zelf regelt zonder advies. Dan betaal je alleen bemiddelingskosten. Je moet dan wel weten wat je wil en beschikken over een ruime kennis van financiële producten en hypotheken.
2) Borgtocht NHG
Als je een woning koopt met een maximale koopsom van € 325.00 dan kom je mogelijk in aanmerking voor Nationale Hypotheek Garantie. Hierdoor is je rente vaak lager en heb je extra zekerheid bij onvoorziene omstandigheden. De kosten voor de NHG borgtocht bedragen 0,7 procent van de lening en zijn eenmalig.
3) Notariskosten
Degene die de woning aankoopt mag kiezen bij welke notaris de overdrachtsakte passeert. De tarieven van de verschillende notarissen lopen nogal uiteen en het is aan te raden om deze met elkaar te vergelijken.
4) Taxatierapport
Een taxatierapport kost rond de 500 euro en is verplicht. De geldverstrekker wil meer weten over de waarde en over de staat van de woning voordat de hypotheekaanvraag wordt goedgekeurd.
5) Bankgarantie
Door het regelen van een bankgarantie staat de hypotheekverstrekker garant voor de waarborgsom die je verschuldigd bent als de koop toch niet door kan gaan. De waarborgsom bedraagt 10 procent van de koopsom van de woning. Aftrekbaar
Sommige van deze kosten kun je aftrekken als je je aangifte inkomstenbelasting doet. Dit geldt voor de advies- en bemiddelingskosten voor de hypotheek, de notariskosten voor de hypotheekakte, de kosten voor het taxatierapport én de kosten voor de borgtocht van NHG.